Een andere achtergrond
We hebben allebei een totaal andere achtergrond dan je zou verwachten van een medewerker bij een bank. We hebben wel veel ervaring met klantcontact en het verlenen van service, maar geen vooropleiding in bank- en verzekeringswezen. SNS kijkt niet alleen naar de papiertjes, maar vooral ook naar de mensen zelf. Welke bagage nemen ze mee, hoe staan ze in het leven? Dat is belangrijk. Natuurlijk moet je wel de verplichte WFT-modules Basis en Schade Particulieren behalen, maar dat is goed te doen. SNS zoekt vooral mensen die goed passen bij de manier waarop ze klanten wil benaderen. Hierin staan de menselijke maat, openheid en toegankelijkheid centraal. SNS wil een laagdrempelige bank zonder poespas zijn voor een breed publiek. Het personeelsbestand van SNS is hierdoor echt een weerspiegeling van de maatschappij.
Een warm gevoel
Het laagdrempelige werkt ook door in de werksfeer. Bij het Mobiel Klantteam veranderen we regelmatig van winkel. We springen in waar tijdelijk sprake is van een onderbezetting. Overal waar we komen worden we warm ontvangen. Door de openheid is het heel makkelijk om je aan te passen aan de lokale omstandigheden en goed samen te werken. Je voelt je direct onderdeel van het team. Dat komt zowel door je eigen opstelling als de mentaliteit van de medewerkers die vast in de SNS Winkels werken. Naast de collega’s van de lokale teams maken we ook nog deel uit van het Centrale Klantteam. Met die collega’s op afstand hebben we een aantal keren per jaar een vergadering. We bespreken werkwijzen die we in het land zijn tegengekomen die een positieve bijdrage leveren aan het versterken van de klantrelaties en sparren over hoe we de dienstverlening en onszelf verder kunnen verbeteren.
Persoonlijke ontwikkeling
Voor je persoonlijke ontwikkeling biedt SNS heel veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld door middel van online educatie om je kennis bij te houden op het gebied van wetgeving, cybercriminaliteit of privacy. Dit kun je ook doen als je het even iets minder druk hebt in de winkel. Je hoeft je dus geen moment te vervelen. Ook kun je met je manager je persoonlijke ambities voor de iets langere termijn bespreken. Samen kun je dan vaststellen welke aanvullende opleidingen nodig zijn om je doel te bereiken. SNS ondersteunt gemotiveerde medewerkers hierbij, maar je moet wel zelf het initiatief nemen.
Initiatief nemen
Als adviseur van het Mobiel Klantteam probeer je de kennis over handige werkwijzen die je hebt verzameld in verschillende winkels te delen met je collega’s. Een voorbeeld is het invoeren van een dagstart; een kort overleg waarin we onder meer afspreken wie de balie doet en wie de telefoon oppakt en welke zaken van de dag ervoor nog openstaan. Dat doen ze niet in elke winkel, maar werkt heel prettig. Ze waarderen het dat je hierin initiatieven neemt en het voelt goed om een meerwaarde te kunnen bieden. Dat geldt ook voor je klanten. Die kunnen bij SNS Winkels terecht voor praktische zaken maar ook voor hulpvragen. Soms hebben klanten net even een zetje nodig om hun persoonlijke situatie te bespreken met een relatief vreemde. Het is fijn om te zien dat ze vervolgens met een goed en soms gerustgesteld gevoel de winkel verlaten. Als persoonlijk adviseur hebben we de vrijheid om hier tijd voor te maken. Die ruimte krijg je niet overal. Weer zo’n aspect wat ons werk zo bijzonder en plezierig maakt!