Word persoonlijk adviseur bij SNS - Ervaringen Halil Arslan
Mijn naam is Halil Arslan en ik werk vanaf het begin voor het Mobiel Klantteam. Na mijn mbo-opleiding Bank- en Verzekeringswezen heb ik een jaar hbo fiscaal recht gestudeerd. Dat was mij wat aan de saaie kant. Daarom besloot ik eerst werkervaring op te doen en te solliciteren bij SNS. Hier is het allesbehalve saai, want ik werk er nu, vier jaar later, nog steeds! Elke dag stap ik met plezier in mijn auto vanaf Weert op weg naar een SNS Winkel ergens in het land. Want bij het Mobiel Klantteam kun je overal worden ingezet.

Elke dag stap ik met plezier in de auto

Als je als persoonlijk adviseur bij het Mobiel Klantteam werkt, word je in het hele land ingezet. Natuurlijk probeert men rekening te houden met de afstand vanaf je woonplaats, maar dat is niet altijd mogelijk. Je moet daarom wel houden van autorijden, want het komt vaak voor dat je een dik uur moet rijden voor je de winkel waar je inspringt bereikt. Natuurlijk valt het soms mee, en kun je zelfs te voet. Zo kan ik wandelend naar de vestiging in Weert. Een enkele keer blijf ik ter plaatse overnachten. De looptijd van opdrachten varieert. Gemiddeld ligt de looptijd tussen één en twee maanden, maar incidenteel komt het ook voor dat ik ingezet wordt in meerdere winkels in de week. Momenteel ben ik voor drie maanden gedetacheerd in Eindhoven. Maar zo’n lange periode is eerder uitzondering dan regel. Zelf vind ik het helemaal niet erg om zo vaak van werkplek te veranderen. Integendeel. Ik omarm de afwisseling. Ook vind ik het leuk om collega’s na een tijdje weer terug te zien. Want het komt vaak voor dat er specifiek naar mij wordt gevraagd om weer te komen invallen. Dat is natuurlijk motiverend om te horen!

Soms fietsen ze letterlijk bij je naar binnen!

De afwisseling maakt mijn werk dus extra boeiend. Niet alleen de collega’s zijn anders, maar ook de klanten. De ene winkel is de andere niet. Soms werk je in een volksbuurt, dan weer in een echt winkelgebied. Daar pas je je gedrag en soms ook je kleding op aan. Hoewel we normaal gesproken geen jasje-dasje bedrijf zijn heb ik me voor een winkel elders in het land toch maar in een pak gehesen. Dat voelde prettiger, want de klanten liepen er ook zo bij. En ja, elke wijk heeft zo zijn verschillende mensen. Een tijdje terug werkte ik een winkel waar een klant op de fiets tot aan de balie naar binnen reed!

In je eentje werken is ook fijn

Omdat je als persoonlijk adviseur vaak invalt op plaatsen waar een onderbezetting is, werk je ook regelmatig alleen. Dat vind ik niet erg. Het zijn immers de klanten waar het om draait en die komen gelukkig altijd langs. Ook hebben financieel adviseurs soms afspraken in de winkel of komt de manager van het klantteam op bezoek. En dan heb je natuurlijk ook nog je collega-adviseurs van het Mobiel Klantteam die je op andere momenten weer ontmoet. Bijvoorbeeld tijdens de teammeeting, maar ook als we ons inzetten voor een maatschappelijk project.

Kinderen voorbereiden op een toekomst zonder contant geld

Laatst heb ik samen met een collega lesgegeven op een school. We geven dan kinderen uitleg over geld, sparen en betalen. Ook vertellen we dat het belangrijk is om te sparen voor de toekomst. Voor kinderen van 6 tot 12 jaar heeft SNS een speciale Jeugd Betaalrekening. Veel ouders denken dat hun kind daar te jong voor is. Maar daar ben ik het niet mee eens. De ouder heeft natuurlijk via Mijn SNS altijd overzicht en een kind kan nooit meer dan 50 euro in een week opnemen. Ik vind het juist belangrijk dat kinderen leren omgaan met geld en dat ze kunnen zien hoeveel er nog op hun rekening staat. Zo leren ze ook rekenen en dat is mooi meegenomen. Op scholen kun je tegenwoordig bijna overal pinnen. Het contante geld verdwijnt geleidelijk aan. Dat is straks iets dat alleen ouderen nog willen hebben. Daarom moeten we kinderen voorbereiden op de digitale portemonnee.

Ik voeg graag meerwaarde toe

Omdat ik op veel plaatsen werk, maak ik ook veel verschillende situaties mee. Daarom kan ik iets extra’s toevoegen. Ik ben niet een persoonlijk adviseur die langskomt om ‘even de winkel open te houden’. Ik heb kennis van bijna alle processen en hiermee kan ik collega’s in het land helpen. Een voorbeeld is de klachtafhandeling die nu verschuift naar de winkels. Omdat ik ook wel eens ben ingesprongen bij de centrale afdeling klantenservice, kan ik collega’s in het land begeleiden bij het behandelen van klachten. Het is soms best moeilijk om te bepalen welke stappen je moet zetten om te komen tot een goede analyse van wat er mis is gegaan. En dan is er natuurlijk het contact met de klant zelf. Hoe help je die zo goed mogelijk? Het is daarom fijn om eerst te kunnen meekijken met een collega die dat eerder heeft gedaan. Daar zijn we tenslotte collega’s voor!

Halil Arslan – Persoonlijk adviseur Mobiel Klantteam

Waar ga jij aan de slag

als persoonlijk adviseur?