Word persoonlijk adviseur bij SNS - Ervaringen Gijp van Veenendaal
Mijn naam is Gijp van Veenendaal en inmiddels werk ik al bijna 20 jaar voor SNS. Van huis uit ben ik procesoperator in de chemische sector. Ik was destijds helemaal niet van plan de rest van mijn leven in de bancaire sector te werken, maar ik ben nooit meer weggegaan. Ik vind SNS een topwerkgever en ben ook vandaag de dag nog steeds heel enthousiast over het werk dat ik doe.

Opleiden en inwerken

In Rhenen werken we nu met twee persoonlijke adviseurs en een financieel (hypotheek-) adviseur. We vullen elkaar heel goed aan. Binnenkort komt er nog een persoonlijk adviseur bij. Door de decentralisatie van werkzaamheden komen we nu in de SNS Winkels handen te kort. Nieuwe medewerkers krijgen een theorieopleiding in de zogenaamde ‘opleidingsstraat’. Daar leren ze van alles over de processen, systemen en het SNS-beleid. De praktijkopleiding gebeurt natuurlijk in een SNS Winkel. Dat begint met meekijken, meeluisteren bij een adviesgesprek en stap voor stap zelf de klant te woord staan. Natuurlijk met de back up van een collega. Ik vind het enorm leuk om te helpen bij het inwerken van nieuwe collega’s.

Jongeren vragen meer dan ouderen

Sinds kort hebben we SNS Eén-Tweetje. Dit is een app waarmee we chatten met de klant. In Rhenen zijn we proeftuin en voeren we testen uit. Op dit moment test ik de app voor Android telefoons. Dat betekent dat ik regelmatig met mezelf chat! Ik chat dan berichtjes via de app naar mezelf en kijk dan op de zaak of ze goed binnenkomen in het systeem en andersom. Het is leuk om betrokken te zijn bij nieuwe ontwikkelingen. Het verschil met telefonisch klantcontact is dat je de chatklanten allemaal al eens hebt ontmoet. Zij kiezen in het systeem zelf hun persoonlijk adviseur. Omdat we elkaar al kennen, spreken we elkaar in de chat met de voornaam aan. Hoewel je het omgekeerde zou verwachten, vragen jongeren veel meer simpele dingen dan ouderen. Je verwacht dat juist jongeren het antwoord al lang hadden kunnen vinden op de website. Misschien is het dus eerder uit gemak dat ze met je chatten.

Voor jong en oud

Voor ouderen hebben we een speciale ouderenavond. We maken op zo’n avond 4 of 5 oudere klanten wegwijs in de mogelijkheden die het internet en de SNS-website in het bijzonder hun kunnen bieden. Zo leren ze wat ze allemaal makkelijk zelf kunnen regelen. En dat op een leuke en laagdrempelige manier. De meesten zien het als een gezellig uitje met koffie en natuurlijk taart! Ook voor de allerjongsten in de maatschappij hebben we een programma. Zo’n 2 à 3 keer per jaar sta ik zelf voor de klas. Meestal groep 5, 6 of 7. De kinderen zeggen dat ze mijn rekenles de leukste rekenles vinden die ze ooit hebben gehad. Dus meester Gijp mag blijven. Natuurlijk draagt het lesmateriaal van Eurowijs en SNS hier veel aan bij. Leuke opdrachten en echt spannende filmpjes waar kinderen van smullen. Bijvoorbeeld een filmpje over een boef die thuis geld gaat kopiëren en dan met zijn dikke buik heel veel gaat eten in een restaurant. De spanning loopt hoog op! Gaat het de boef lukken om af te rekenen? Daarna leggen we uit welke testjes je kan doen om te zien of een bankbiljet echt of nep is. Geweldig vinden ze dat! Ik hou van die veelzijdigheid in mijn baan.

Je krijgt de ruimte om echt te helpen

Dat betekent echter niet dat het altijd een vrolijke boel is. Soms maak je hele trieste situaties mee. Dan heb ik echt met klanten te doen. Bij sommigen zit alles tegen, ook op persoonlijk vlak. Ook daar moet je mee omgaan. Gelukkig krijgen we veel vrijheid om zaken naar ons eigen inzicht op te lossen. Ook als dat betekent dat we soms wat meer tijd moeten besteden aan een klant. Je krijgt de ruimte om echt te helpen. Dat schenkt mij heel veel voldoening in mijn werk.

Gijp van Veenendaal – Persoonlijk adviseur SNS Winkel Rhenen

Waar ga jij aan de slag

als persoonlijk adviseur?