Word persoonlijk adviseur bij SNS - Ervaringen Annemarie Schmitz-Baltis
Ik ben Annemarie Schmitz-Baltis. In 2009 ben ik gestart bij SNS en ik werk nu al meer dan 5 jaar als persoonlijk adviseur voor het Mobiel Klantteam. Ik werk dus niet in een vast marktgebied, maar wordt afwisselend ingezet in de regio waar ik woon. Soms heel kort, maar ook wel eens voor een langere periode. Ik heb bewust gekozen voor het Mobiel Klantteam om het afwisselende karakter van de baan. Omdat ik in Zuid-Limburg woon bevindt mijn werkplek zich meestal ergens tussen Maastricht en Eindhoven.

Lekker veel afwisseling

Werken in steeds een andere omgeving met nieuwe collega’s, andere klanten, en verschillende werkwijzen geeft mij energie. Het is fijn om steeds weer aan iets nieuws te beginnen, ook al is de basis hetzelfde. Hoewel er lokale verschillen zijn, is de aard van het werk in alle winkels natuurlijk wel vergelijkbaar. Dat is ook meteen een groot voordeel voor mijn opdrachtgevers. Als ik bij een nieuwe winkel kom werken, kan ik meteen aan de slag. Ik heb geen inwerkperiode nodig. Dat is natuurlijk anders als ze iemand inhuren via een extern uitzendbureau. Bijkomend voordeel voor mij is dat ik heel veel collega’s heb. Zowel lokaal als in het de rest van Nederland, want natuurlijk spreek ik ook mijn andere collega’s van het Mobiel Klantteam regelmatig.

Laagdrempelig en informeel

Ik kan mij helemaal vinden in de nieuwe koers die SNS volgt als het gaat om de persoonlijke aanpak. Daar waar we vroeger alleen contact hadden met klanten die naar de winkel kwamen of die we zelf opbelden, hebben we nu via veel meer kanalen contact en, nog belangrijker, we kunnen veel meer zaken zelf afhandelen. Voorheen verwezen we in veel gevallen door naar de centrale afdeling in Utrecht. Klanten moesten hun verzoek of probleem daar voor de zoveelste keer uitleggen aan een voor hen onbekend persoon. Dat was natuurlijk heel vervelend, vooral bij klachten of trieste gebeurtenissen zoals het overlijden van een dierbare. Nu kunnen we zelf goed adviseren én oplossingsgericht werken. Wij zijn het bekende aanspreekpunt voor de klant: laagdrempelig en informeel. Dat vinden klanten fijn.

Bellen naar Holland

In Limburg komt daar nog eens bij dat onze klanten het fijn vinden om iemand uit de streek aan de telefoon te krijgen, waar ze in hun eigen taal of dialect met iemand kunnen spreken. Ze zijn dan ook verbaasd wanneer ze ‘naar Holland bellen’, ze toch een Limburgse adviseur aan de telefoon krijgen. Door nummerherkenning komt de klant die naar 030 belt, tegenwoordig gewoon bij ons in de winkel terecht. Dat lokale geluid wordt enorm gewaardeerd. Ze voelen zich beter begrepen, want “Veer versjtaon ós!”

Flexibel

Kortom, ik heb een lekkere flexibele baan. Tijdens mijn 32-urige werkweek werk ik op verschillende momenten. Want niet alle winkels hebben dezelfde openstellingstijden. En dan is er natuurlijk ook nog een koopavond en de zaterdag. Samen met de collega’s delen we de week in en bepalen we wie wanneer werkt. Ik vind het niet erg om geen vaste vrije dag te hebben, dus dat komt altijd goed. Meestal zijn we op een werkdag met zijn tweeën in de winkel. Dat is fijn, want om tegelijkertijd een conversatie te voeren met een klant die in de winkel is en de telefoon beantwoorden is een uitdaging in je eentje.

Doordat we nu meer werkzaamheden doen in de winkels, hebben we lokaal meer collega’s nodig. Dus: haal je net als ik voldoening uit het ontzorgen, geruststellen en klaarstaan voor een goed gesprek met klanten? Kom dan bij ons solliciteren!

Annemarie Schmitz-Baltis – Persoonlijk adviseur Mobiel Klantteam

Waar ga jij aan de slag

als persoonlijk adviseur?