Word persoonlijk adviseur bij SNS - Ervaringen Gaby Burg
Ik ben Gaby Burg en ben nu 21 jaar. Sinds februari 2019 werk ik als persoonlijk adviseur bij het Mobiel Klantteam. Nadat ik mijn mbo-diploma ‘Commercieel medewerker bank- en verzekeringswezen’ heb behaald, heb ik eerst een jaar als weekendhulp gewerkt in een SNS Winkel. Hier ontdekte ik dat leren in de praktijk veel meer bij me paste dan de hbo-opleiding waaraan ik begonnen was. Toen er vacatures waren bij het Mobiel Klantteam besloot ik te solliciteren. Het afwisselende sprak mij erg aan. Ik werk fulltime, verdeeld over verschillende winkels. Vanuit Rosmalen, waar ik woon, kom ik meestal terecht in Brabant, Zuid-Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland.

Een band opbouwen

Als persoonlijk adviseur bij het Mobiel Klantteam wissel je vaak van werkplek. Soms werk ik drie maanden in dezelfde winkel maar tijdens de vakantieperiode spring ik wat vaker voor kortere periodes in. Dit altijd in goed overleg, waarbij ook rekening wordt gehouden met de reistijden. Die variëren van circa een half tot een heel uur. Of ik als vliegende kiep een eenzaam beroep heb? Nee hoor! Hoewel ik ‘overal en nergens’ werk, bouw ik toch een band op met de teams ter plaatse. Als ik na een tijdje weer geplaatst wordt in een winkel waar ik eerder heb gewerkt, word ik doorgaans met open armen ontvangen. Je collega’s weten precies wat ze aan je hebben en dat voelt goed. Ik voel me dan ook direct onderdeel van het team. Wat wel belangrijk is dat je snel contact kunt maken. Zowel met je collega’s als met klanten.

Relatiegericht

Het leukste in mijn werk is het klantcontact. Vooral omdat iedere klant anders is, want het kennisniveau van bankzaken verschilt enorm. De ene klant heeft veel meer uitleg nodig dan de andere. Het is een uitdaging om je manier van communiceren steeds aan te passen aan de persoon in kwestie. Het valt me op dat het soort klanten sterk kan verschillen per klantgebied. In de ene winkel komen veel jongeren en studenten en in andere winkels juist oudere mensen of een mix van doelgroepen. De klantvragen zijn dan ook anders. Jongeren komen voor betaal- en spaarrekeningen of voor een verzekering van hun eerste auto. Ouderen hebben eerder vragen over woonverzekeringen, hypotheken of wat ze financieel het beste kunnen regelen als ze met pensioen gaan. Als vanaf het begin het vertrouwen bij een klant ontstaat, kun je uiteindelijk een vaste partner worden in zijn of haar hele levenscyclus. We werken bij SNS niet transactiegericht, maar relatiegericht. Dat is een groot verschil.

Persoonlijk contact

Dat je die persoonlijke band ook kunt opbouwen per telefoon bleek laatst. Een klant belde mij, omdat hij een verzekering nodig had voor een tweede auto. Omdat hij geen tijd had om langs te komen, vroeg ik of hij ook een offerte wilde ontvangen voor zijn andere verzekeringen die hij elders had ondergebracht. Dat was prima. De volgende dag heeft hij alle verzekeringen omgezet naar SNS en iets later ook zijn betaal-en spaarrekeningen! Het fijne contact, de vriendelijkheid en behulpzaamheid gaven hem vertrouwen, wist hij mij te vertellen. Dat was echt heel fijn om te horen. Dat geeft energie!

Kortom, ik heb een geweldige en afwisselende baan. Met naast mijn werk nog genoeg tijd om naar de sportschool te gaan, saxofoon te spelen of leuke dingen te doen met mijn vrienden.

Gaby Burg – Persoonlijk adviseur Mobiel Klantteam

Waar ga jij aan de slag

als persoonlijk adviseur?